رابطه ساده و چندگانه خوش بینی علمی با رفتار شهروندی ـ سازمانی در معلمان زن مقطع متوسطه
کد مقاله : 1136-HMA
نویسندگان
عبدالله مکوندی *
مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان ،
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی خوش بینی علمی با رفتار شهروندی ـ سازمانی در معلمان بود. جامعه آماری معلمان زن مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 96-95بودند که تعداد 169نفر از آنها ، به استناد جدول کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش همبستگی بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه خوش بینی علمی هوی(2005)، پرسشنامه رفتار شهروندی ـ سازمانی اورگان و کانوسکی (1996)بود. برای تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون ،رگرسیون چند گانه، تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) ، تحلیل واریانس یک متغیری در متن مانوا استفاده شد.نتایج بدست آمده حاکی از رابطه خوش بینی علمی و مولفه های آن با رفتار شهروندی سازمانی است.مولفه های کارآمدی تحصیلی و تاکید تحصیلی به طور موثری رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی می کند .معلمان مقطع متوسطه دوم از رفتار شهروندی سازمانی بیشتری نسبت به معلمان دوره اول برخوردارند. همچنین معلمان با سابقه 10 تا 20 سال و معلمان روستا نسبت به شهر از خوش بینی علمی بالاتری برخوردارند.
کلیدواژه ها
معلمان زن ، خوش بینی علمی ، رفتار شهروندی سازمانی
وضعیت: پذیرفته شده