بررسی موانع اجرای روشهای نوین(فعال)تدریس درآموزش |
کد مقاله : 1134-HMA |
نویسندگان |
اکبر صیدمرادی *1، بهمن خسروی پور2 1دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست 2دانشگاه علوم کشاورزی خوزستان |
چکیده مقاله |
شیوه های تدریس سنتی از بدو شروع فرایند تدریس و یادگیری رسمی که طی آن فردی در کسوت آموزشگر در مکانی به عنوان محیط آموزشی و برای مخاطبانی تحت عنوان فراگیراقدام به ارائه مطالب و دانسته های خود نموده، به مرور زمان و هویدا شدن کاستی های شیوه های سنتی، شیوه های یادگیری فعال مد نظر قرار گرفته اند. در شیوه های تدریس که بیشتر بستگی به موضوعات و اهداف آموزشی دارد، برخی مطالب به شکل عملی آموزش داده می شد که در حقیقت به کارگیری روش تدریس فعال بود بعضی موضوعات نیز به شیوه حفظی و تمرین و تکرار آموزش داده می شد، در واقع به کارگیری روش تدریس غیر فعال بود. با توجه به اهمیت موضوع استفاده از روش های فعال تدریس، برخلاف روش های آموزشگر محور بر جنبه های کاربردی یادگیری تاکید دارند. روش های تدریس فعال بر بستری از روش های سنتی دایر گردیده اند که طی آن انتظار می رود آموزشگرانی که سیستم سنتی تدریس، پرورش یافته اند بتوانند از شیوه های فعال، در زمینه ارائه مطالب و محتوای آموزشی اقدام نمایند که این خود مانعی در مسیر پیاده نمودن این شیوه از تدریس می باشد. همچنین محتوای مورد نیاز شیوه های تدریس فعال، فضای آموزشی کافی و از این قبیل نیز می تواند بعنوان چالش های فراروی روش های تدریس فعال در نظر گرفته شود. در این پژوهش محقق برآن بوده است تا برخی از محاسن روش های تدریس فعال و مهمترین شیوه های تدریس فعال را ازدیدگاه محققین وصاحبنظران بصورت اسنادی ومروری مورد بررسی قرار دهد و در انتها به شناسایی محدودیت ها و موانع اجرایی هر روش و انتخاب روش تدریس فعال بپردازد. . این تحقیق ازنظر ماهیت مروری وازلحاظ هدف کاربردی است .ابزارگردآوری اطلاعات شامل مطالعات اسنادی، کتابخانه ای، ترجمه مقالات مرتبط با موضوع صورت گرفته است. |
کلیدواژه ها |
فعال، غیر فعال، نوین،روش تدریس، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده |