نقش ارزشیابی کیفی بر یادگیری |
کد مقاله : 1132-HMA |
نویسندگان |
اکبر صیدمرادی *1، بهمن خسروی پور2 1دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست 2دانشگاه کشاورزی |
چکیده مقاله |
ارزشیابی جزء لاینفک برنامه ریزی می باشد و در تمام مراحل برنامه ریزی و اجرای هر طرحی باید از آن بهره گرفت. با توجه به بازنگری هایی که در نظریه های یادگیری -یادهی از سوی متخصصان علوم رفتاری و روانشناسی صورت گرفته است، ارزشیابی سنتی کارایی کمتری در راستای پاسخگوی به نیازهای سیستم آموزشی دارد. این شیوه از ارزشیابی در کنار کارکردهایی که می تواند داشته باشد، کاستی ها وآسیب هایی را نیز داشته که از آنجمله می توان به نمره گرایی، اضطراب امتحان، نتیجه گرایی، عدم توجه به ابعاد شخصیتی فراگیران و از این قبیل اشاره نمود. شیوه ارزشیابی کیفی نه تنها ارزشیابی را جدا از آموزش تلقی نمی کند، بلکه آن را درخدمت یادگیری نیز می بیند. آنچه سبب می شود ارزشیابی کیفی از پویایی و بالندگی برخوردار باشد، تنوع در اهداف، ویژگی ها و ابزارهای ارزشیابی مانند پوشه کار، ثبت مشاهدات، تکالیف درسی، آزمون های عملکردی وتاکید بربازخورد مستمر می باشد. تغییر پذیری مداوم نقش ها در فرایند ارزشیابی به گونه ای که آموزشگر گاه در نقش انتقال دهندهی دانش، گاه در نقش راهنما، هدایت گر، مشاور وناظر ظاهر می شود و نیز فراگیر به یادگیرنده فعال، پرسشگر، خلاق و توضیح دهنده تغییر می کند، از ویژگی های بارز این نوع از ارزشیابی است. ارزشیابی کیفی برای دستیابی به اهداف خود از راهکارهایی مانند سنجش های غیررسمی، استفاده ازپرسش های شفاهی، گروهی، فردی، بازخوردهای کلامی وایجاد انگیزه در فراگیران استفاده می کند. این تحقیق ازنظر ماهیت مروری وازلحاظ هدف کاربردی است. ابزارگردآوری اطلاعات شامل مطالعات اسنادی، کتابخانه ای، ترجمه مقالات مرتبط باموضوع وکاوش در پایگاه های اطلاعاتی بین المللی صورت گرفته است. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، کیفی، یادگیری، کمی، سنتی |
وضعیت: پذیرفته شده |