| اثربخشی آموزش شناختی و پرورش هوش عاطفی؛ بر کنترل خشم دانش آموزان | 
| کد مقاله : 1129-HMA | 
| نویسندگان | 
| مریم  مدحج * دانشگاه رامین- خوزستان | 
| چکیده مقاله | 
| زمینه: خشم و کنترل آن در میان دانشآموزان از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از دلایل مراجعه به کلینیکهای روان-شناختی، خشم و پرخاشگری میباشد. به همین جهت، انجام مطالعات برای کاهش خشم و افزایش مکانیزمهای کنترل خشم از موضوعات بسیار مهم تلقی میشود. هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین اهمیت پرورش هوش عاطفی (هیجانی) و اثربخشی آموزش شناختی بر کنترل خشم با رویکرد دینی- روانشناسی انجام شده است. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع اسنادی- تحلیلی می باشد. یافتهها: هوش هیجانی ارتباط تنگاتنگی با مبحث مدیریت و کنترل خشم دارد. همچنین راهبردهای کاربردی در آموزش مدیریت خشم بر مدیریت و کاهش خشم تأثیر مثبت دارد. نتیجهگیری: کنترل خشم از طریق پرورش هوش عاطفی و آموزش راهبردهای شناختی، کسب مهارتها و آموزش اجرای آنها؛ از منظر دین و روانشناسی، سبب کاهش خشم و پرخاشگری در دانشآموزان میشود. | 
| کلیدواژه ها | 
| پرورش، هوش عاطفی( هیجانی)، کنترل، خشم، دین، روانشناسی. | 
| وضعیت: پذیرفته شده |