بررسی اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر سرسختی روان شناختی مادران دارای کودک اختلال بیش فعالی و نقص توجه |
کد مقاله : 1127-HMA |
نویسندگان |
سیدحسین میرزایی * مشاور پردیس |
چکیده مقاله |
چکیده زمینه و هدف:از انجام این تحقیق بررسی تاثیر آموزش واقعیت درمانی بر سرسختی روان شناختی مادران دارای کودک بیش فعال بود. مواد و روش کار: این تحقیق از نوع پژوهشهای نیمه تجربی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای فرزند بیش فعال، مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بجنورد بود ، نمونه این تحقیق شامل 30 نفر از مادران بود. این نمونه به صورت نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه از بین مادران دارای فرزند بیش فعال انتخاب و به صورت کاملا تصادفی به دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. با پرسشنامه سرسختی اهواز (1377) گروهها با روش پیش آزمون و پس آزمون، آزمون شدند، دادهها با روش تحلیل کوواریانس، چند متغیره و تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار کرفت. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش واقعیت درمانی بر سرسختی روان شناختی مادران دارای کودک بیش فعال (05/0P<) مؤثر بوده است. باتوجه به این که نتایج تحقیق نشان داد آموزش واقعیت درمانی بر سرسختی روان شناختی مادران دارای کودک بیش فعال موثر بود، نتیجه گیری: مداخلات مبتنی بر واقعیت درمانی ،به دلیل افرایش راهبردهای ، اعتماد به خویشتن ، هویت موفق ، افزایش سرسختی روان شناختی در توانمند سازی روانشناختی و کاهش آسیب های فردی و خانوادگی، زنان دارای فرزند بیش فعال و نقص توجه موثر است |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه: آموزش واقعیت درمانی ، سرسختی روان شناختی، مادران دارای کودک بیش فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |