بررسی تشویق و تنبیه در اشعار سعدی و مولانا |
کد مقاله : 1110-HMA |
نویسندگان |
محمد ساکی *1، رضا ساکی2 1دانشجوی رشته زبان آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت رسول اکرم(ص) اهواز، خوزستان،ایران 2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود،ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش ابتدا دو روش تربیتی (تشویق و تنبیه ) را که راهکارهایی موثر در تربیت کودک بشمار می آیند از دیدگاه فیلسوفان و صاحب نظران می پردازد و سپس به بررسی ابیاتی از بوستان سعدی و مثنوی معنوی در این مورد پرداخته است که مولانا اساس تعلیم و تربیت را تشویق می داند و از نظر او موضوع مهم در تربیت کودکان این است که باید با کودکان با زبان خودشان سخن گفت و برای تربیت آن ها از شیوه تشویق استفاده کرداظاهری عبدوند، مرتضوی، ۱۳۹۲: ۳۲) و سعدی تشویق کودک بر تنبیه را مقدم بر می داند و همچنین مولانا می گوید تنبیه، اگر برای تربیت کودک باشد بدون شک خصلت ها بد را از جسم او دور می کند این مقاله به روش کتابخانه ای و با استفاده از فیش برداری انجام گرفته است و اساس کار تطبیقی بوده و منابع تحقیق شامل کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات مرتبط به موضوع است و در آخر به جمع بندی اجمالی خواهیم پرداخت. |
کلیدواژه ها |
تشویق و تنبیه ، کودک و سعدی، مولوی |
وضعیت: پذیرفته شده |