مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارت های زندگی و روش تاب آوری در خودگردانی هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اهواز
کد مقاله : 1109-HMA (R1)
نویسندگان
مسعود صالحی شبلیزی *1، الهام کیانیان2
1رئیس پردیس
2کارشناس مسیول
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارت های زندگی و روش آموزش مولفه های تاب آوری در خودگردانی هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان شهر اهواز می باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان پسر پیوسته پردیس رسول اکرم ص اهواز بوده ، از هر کلاس 6 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. و از بین480 نفر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اهواز تعداد 30 نفر در تمام جلسات آموزشی گروه اول (آموزش تاب آوری) و 33 نفر در گروه آزمایشی دوم (آموزش مهارت های زندگی) شرکت کردند، و 34 نفر از گروه گواه پرسشنامه ها را به صورت کامل پر کردند، و این تعداد از افراد در بررسی و تحلیل داده ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.گروه آزمایشی اول تحت 8 جلسه آموزش مهارت های زندگی بر اساس سازمان بهداشت جهانی، و گروه آزمایشی دوم تحت 12 جلسه آموزش مولفه های تاب آوری بر اساس مدل کامپفر (1999) قرار گرفتند و گروه گواه، آموزشی دریافت نکردند. نتایج نشان داد که مقایسه دو روش آموزش مهارت های زندگی و آموزش تاب آوری در خودگردانی دانشجویان تفاوت معناداری را نشان نداد ولی هر دو روش در مقایسه با گروه گواه تفاوت معناداری را نشان دادند. همچنین روش آموزشی تاب آوری در مقایسه با روش آموزش مهارت های زندگی تاثیر بیشتری بر روی افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان داشته است. ضمنا هر دو روش در مقایسه با گروه گواه تفاوت معناداری را نشان دادند.
کلیدواژه ها
مهارت های زندگی، تابآوری، خودگردانی هیجانی و عملکرد تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده