شناسایی موانع هویت یابی کودکان پیش دبستانی |
کد مقاله : 1103-HMA |
نویسندگان |
شاهو بهرامی * دانشگاه فرهنگیان سنندج |
چکیده مقاله |
دوره پیش از دبستان از تولد تا آغاز ورود به آموزش رسمی را شامل می شود . نظریه ها و نتایج تحقیقات نشان می دهد که موفقیت و رشد در این دوره تاثیر فراوانی در رشد شخصیت و رشد تحصیلی فرد دارد. اگر این دوره از رشد فرد مورد توجه کافی قرار نگیرد در ادامه مشکلاتی برای او ایجاد خواهد شد. هدف از تحقیق حاضر شناسایی موانع هویت یابی کودکان دوره پیش دبستانی می باشد. آموزش صحیح و در حد کودکان در این دوره می تواند به ایجاد شخصیتی مطلوب در کودکان منجر شود. همچنین آشنایی والدین با حساسیت های این دوره و حمایت آنها از کودک می تواند مشکلات شخصیتی و تحصیلی کودکان را کاهش چشمگیری دهد. بنابراین در این مقاله که برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است و با بررسی کتب و مقالات مرتبط به بررسی موانع هویت یابی در کودکان دوره پیش از دبستان پرداخته شده است نشان می دهد عواملی هم چون محیط نامناسب آموزشی و تربیتی، والدین و رسانه های آموزشی و جمعی با عملکرد نامناسب می تواند از مهمترین موانع هویت یابی کودکان در سنین پیش دبستانی به حساب میآید و مادامی که موانع مذکور مورد توجه والدین و دست اندر کاران آموزش این کودکان قرار نگیرد می تواند مشکلات عدیده ای در دوران نوجوانی و جوانی و آینده کودک بالاخص در زمینه هویت یابی برای آنان ایجاد نماید که نیازمند تامل و برنامهریزی دقیق در تمامی زمینه های مرتبط با این کودکان است. |
کلیدواژه ها |
هویت یابی , تربیت کودکان , والدین کودکان پیش دبستانی , محیط آموزشی کودکان ,رسانه های آموزشی و جمعی |
وضعیت: پذیرفته شده |