اثربخشی رویکرد آموزش ارتباطی بر میزان درک‌مطلب زبان انگلیسی در دانش‌آموزان متوسطه
کد مقاله : 1095-HMA
نویسندگان
محمد برنا *
مدرس، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی به‌ عنوان یک زبان بین‌المللی، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رویکرد آموزش ارتباطی بر میزان درک‌مطلب در دانش‌آموزان پایه‌ی سوم متوسطه بوده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با استفاده از اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. جامعه‌ی آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی سوم متوسطه‌ی مدارس دولتی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 1396-1395 بوده که از میان آن‌ها دو کلاس به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیدند. به‌‌منظور جمع‌‌آوری اطلاعات از آزمون‌های علمی معلم ساخته استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که رویکرد آموزش ارتباطی در مقایسه با رویکرد سنتی از اثربخشی بیشتری بر یادگیری در‌ک‌مطلب زبان انگلیسی برخوردار بوده است. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که رویکرد آموزش ارتباطی با فراهم آوردن زمینه‌ی درگیری بیش‌تر فراگیر در فعالیت‌های یاددهی و یادگیری، همچنین توجه همزمان به دو بعد سیالی و دقّت، استفاده از زبان هدف و نه زبان مادری در آموزش و یادگیری مفاهیم و در نهایت تمرکز بر پرورش همزمان هر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی در رویکرد آموزش فرصت‌های کم‌نظیری را به منظور درک بهتر مفاهیم زبان انگلیسی فراهم می‌آورد. لذا این پژوهش استفاده از آموزه‌های رویکرد آموزش ارتباطی را به منظور ارتقاء درک‌مطلب و دانش زبانی دانش‌آموزان فراهم می‌آورد.
کلیدواژه ها
رویکرد آموزش ارتباطی، درک‌مطلب زبان انگلیسی، سیالی در ارتباط، شایستگی ارتباطی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر