بررسی جایگاه تربیتی آموزشی مولفه های اصلی آموزش محیط زیست در کتاب درسی علوم تجربی پایه چهارم دوره ی ابتدایی |
کد مقاله : 1092-HMA |
نویسندگان |
الهام منوچهری زاده *1، ندا زعفرونی2، نگار زمان پور3 1گروه شیمی ، علوم پایه ، فرهنگیان، تهران،ایران 2پردیس فاطمه الزهرا، اهواز، ایران 3بپردیس فاطمه الزهرا، اهواز، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی میزان پرداختن به مولفه های آموزش زیست محیطی کتاب جدید التالیف علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی سال تحصیلی 99- 1398 به روش آنتروپی شانون انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. به دلیل محدودیت جامعه آماری که- ماهیت موضوع مورد تحقیق ایجاب می نمود- نمونه گیری انجام نشد و کل محتوای کتاب اعم از متن، تصویر، فعالیت و سایر آیتم های موجود در آن به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق چک لیست محقق ساخته ای بود، مشتمل بر شش مولفه ی اصلی آب، هوا، خاک، گیاهان و جانوران، آلودگی های طبیعی و صوتی و انرژی. پایایی آن 92/0 درصد بدست آمد. در تحلیل داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب علوم تجربی پایه چهارم، بیشترین مولفه ی تربیتی آموزشی که مورد توجه مولفین کتاب قرارگرفته است، مولفه ی گیاهان وجانوران بوده و آلودگی های طبیعی و صوتی با ضریب اهمیت صفر، نشان داد که در هیچ قسمتی از کتاب اشاره و توجهی به آن نشده است. |
کلیدواژه ها |
محیط زیست، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون، علوم تجربی، ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده |