بررسی جایگاه تربیتی آموزشی مولفه های اصلی آموزش محیط زیست در کتاب درسی علوم تجربی پایه چهارم دوره ی ابتدایی
کد مقاله : 1092-HMA
نویسندگان
الهام منوچهری زاده *1، ندا زعفرونی2، نگار زمان پور3
1گروه شیمی ، علوم پایه ، فرهنگیان، تهران،ایران
2پردیس فاطمه الزهرا، اهواز، ایران
3بپردیس فاطمه الزهرا، اهواز، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی میزان پرداختن به مولفه های آموزش زیست محیطی کتاب جدید التالیف علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی سال تحصیلی 99- 1398 به روش آنتروپی شانون انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. به دلیل محدودیت جامعه آماری که- ماهیت موضوع مورد تحقیق ایجاب می نمود- نمونه گیری انجام نشد و کل محتوای کتاب اعم از متن، تصویر، فعالیت و سایر آیتم های موجود در آن به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق چک لیست محقق ساخته ای بود، مشتمل بر شش مولفه ی اصلی آب، هوا، خاک، گیاهان و جانوران، آلودگی های طبیعی و صوتی و انرژی. پایایی آن 92/0 درصد بدست آمد. در تحلیل داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب علوم تجربی پایه چهارم، بیشترین مولفه ی تربیتی آموزشی که مورد توجه مولفین کتاب قرارگرفته است، مولفه ی گیاهان وجانوران بوده و آلودگی های طبیعی و صوتی با ضریب اهمیت صفر، نشان داد که در هیچ قسمتی از کتاب اشاره و توجهی به آن نشده است.
کلیدواژه ها
محیط زیست، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون، علوم تجربی، ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده