اثر بخشی آموزش روش تدریس به شیوه ی بارش مغزی E5 بر افزایش خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان
کد مقاله : 1091-HMA
نویسندگان
مژگان للری شوشتری *1، نبی اله ایدر2
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی "اثر بخشی آموزش روش تدریس به شیوه ی بارش مغزی E بر افزایش خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان"، انجام شده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی است. نمونه پژوهش 75 نفر از دانش آموزان دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی بود که با روش نمونه گیری دسترس هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش به ترتیب 35 و 35 نفر جایگزین شدند و گروه پیش آزمون و پس آزمون پیگیری بعد از یک ماه استفاده شده است. برای سنجش خلاقیت، در قبل و بعد از اجرای روش بارش مغزی از آزمون خلاقیت عابدی(1372) استفاده شد.آموزش بارش مغزی برای گروه آزمایش به طور جداگانه، 4 جلسه 45 دقیقه ای دریافت کردند و پس از طی دوره آموزشی از دو گروه پس آزمون گرفته شد در این مدت برای گروه کنترل هیچ آموزشی اعمال نشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون کوواریانس استفاده شد.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که روش تدریس بارش مغزی E در افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش مؤثر بوده است و تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه های خلاقیت (سیالی، ابتکار، بسط و انعطاف پذیری) دیده می شود.در نتیجه پیشنهاد می شود از روش بارش مغزی برای افزایش خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی استفاده شود.
کلیدواژه ها
روش تدریس، بارش مغزی، خلاقیت، مسجد سلیمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی