تبیین و کاربست راهبردهای نظریه فراشناخت در تدوین برنامه‌های درسی تربیتی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1090-HMA
نویسندگان
شهربانو نیروزاده *
بوشهر . خیابان باهنر . نبش سامان . ساختمان سامان . سمت راست . پلاک ۱ گروه آموزشی علوم تربیتی و روانشناسی هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ایران بوشهر
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، تحلیل و تبیین نظریه فراشناخت و بررسی کاربست راهبردها و مؤلفه‌های فراشناختی در برنامه‌های درسی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهشی مورد استفاده از نوع توصیفی‌تحلیلی است. در این پژوهش محقق پس از مطالعه عمیق مبانی نظری و پیشینه، مفروضه‌ها و عناصر نظریه فراشناخت، با نگرشی نو و تازه و استفاده از راهبردها و مؤلفه‌های فراشناختی، چرخه فرآیند یادگیری خودتنظیمی و چگونگی مدیریت احساسات، افکار و رفتار را بر اساس نظریه فراشناختی شرح داده است. همچنین راهبردهای خودتنظیمی، پژوهش‌محوری، حل مسئله، تکنولوژی معطوف به یادگیری و الگوهای سازنده شناختی برای حل مسائل تربیتی مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نیازمند صلاحیت‌های حرفه‌ای جهت پاسخگویی به مسائل تربیتی غیر قابل پیش‌بینی در حیطه شغلی خود هستند به نظر می‌رسد آموزش مهارت خودنظم‌دهی شناختی و چگونگی کاربست راهبردهای فراشناختی در برنامه‌های درسی تربیتی سودمند است. از همین منظر پیشنهاد گردید راهبردهای خودتنظیمی، پژوهش‌محوری، حل مسئله، تکنولوژی معطوف به یادگیری و الگوهای سازنده شناختی در برنامه‌های درسی تربیتی گنجانده شود.
کلیدواژه ها
راهبردهای فراشناختی، چرخه یادگیری خودتنظیمی، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده