نقش خانواده و مدرسه در شکل گیری شخصیت و نظام ارزشی انسان‌های جوامع
کد مقاله : 1089-HMA (R3)
نویسندگان
بهمن خسروی پور1، خدیجه سلیمانی هارونی *2
1دانشگاه علوم کشاورزی خوزستان
2خوزستان. ملاثانی. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
چکیده مقاله
انسان شایستگی رسیدن به همه‌ی کمالات الهی را دارد و آفریده شده تا خلیفه‌ی خداوند بر روی زمین شود. برای رسیدن انسان به چنین مقامی نیاز است تا در مسیر دین قدم بردارد و در جهت آن رشد کند. در این راه افراد و گروه‌های مختلفی با انسان همراه هستند و می‌توانند به عنوان راهنما، او را در مسیر دین تربیت کنند و به بالا ببرند. خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که فرد در آن پا به عرصه زندگی می‌گذارد و اولین پایه‌های تربیت و تعلیم در آن گذارده می‌شود. از سوی دیگر می‌توان گفت مدرسه از مهم‌ترین نهادهاى اجتماعى، تربیتى و آموزشى و اصلى‌ترین رکن تعلیم و تربیت است. با توجه به اهمیت و کارکرد خانواده در شکل‌گیری شخصیت و تثبیت نظام ارزشی کودکان و رابطه متقابل خانواده و مدرسه در این امر خطیر در این مقاله مروری با بررسی این موضوع به شرح نقش خانواده و مدرسه در این امر پرداخته است و امید است که با توجه بیشتر در تقویت همکاری بین خانواده و مدارس گام‌هایی اساسی در تحقق این هدف برداشته و موجبات رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان به عنوان آینده سازان جامعه و نیز نیل به توسعه جوامع تحقق یابد.
کلیدواژه ها
خانواده، مدرسه، ارزش، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده