مطالعه ای کیفی بر وابستگی به تلفن همراه و ابعاد آن در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1088-HMA
نویسندگان
عصمت مطهرنژاد *
عضو هیئت علمی. گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان خوزستان. اهواز
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف درک و شناخت ابعاد وابستگی به تلفن همراه با استفاده از روش کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای طراحی و اجرا شده است. جامعه مورد مطالعه شامل دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان است و نمونه پژوهش شامل 10 دانشجوی زن که به روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شده اند. مشارکت کنندگان به ده پرسش باز پاسخ محقق ساخته پاسخ دادند و پاسخها برمبنای روش تحلیل کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای به عنوان یکی از بهترین روش ها برای درک و شناخت تجارب مستقیم مشارکت کنندگان، کدگذاری و تحلیل شدند. کدگذاری در سه دسته بندی شامل باز، محوری و انتخابی انجام شده و مؤید شکل جدیدی از وابستگی است که ماهیتی خاص و دوگانه دارد که با دیدگاه غالب سنتی در باره اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر متفاوت است. مشارکت کنندگان در این مطالعه این نوع وابستگی را مضر یا نامطلوب تلقی نمی کنند بلکه بر آموختن مهارتهایی برای کنترل و نظارت بر پیامدهای منفی آن تاکید می ورزند.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: وابستگی، تلفن همراه، نظریه زمینه ای، تحلیل کیفی
وضعیت: پذیرفته شده