تحلیل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از عوامل انگیزه بخش انجام فعالیتهای درسی: یک مطالعه پدیدارشناسانه
کد مقاله : 1084-HMA
نویسندگان
حمید حمادی *
استاد مامور دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
انگیزه یکی از عوامل اساسی در یادگیری است. دانشجویانی که انگیزه کافی نداشته باشند، تلاش زیادی برای پیشرفت نمی کنند. درحال حاضر، یکی از چالش های اساتید دانشگاه ایجاد انگیزه در دانشجویان برای انجام درست و هدفمند فعالیتهای آموزشی و تحقیقی است. مطالعات مختلف نشان داده است که این مهم دغدغه بسیاری از اساتید دلسوز دانشگاه می باشد.این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام گردید. شرکت کنندگان تحقیق از میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بودند. با 200 دانشجوی شرکت کننده که به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع، انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. داده ها جمع آوری، ثبت و سپس کدگذاری شد و در قالب مقوله های اصلی طبقه بندی گردید. تحلیل تجارب شرکت کنندگان منجر به شناسایی 410 کد اولیه، 30 زیرمضمون و 4 مضمون اصلی شامل« منش و تخصص استاد، جذابیت محتوا، روش های جدید تدریس و رسانه های دیجیتال، امکانات رفاهی » . توجه به مبانی نیازهای دانشجویان در این برهه میتواند راهگشای چالش انگیزه بخشی به فعالیتهای دانشجویان باشد. بنابراین تبیین و رفع این نیازها باید سرلوحه فعالیت دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.
کلیدواژه ها
واژهای کلیدی: دانشگاه فرهنگیان،دانشجویان، انگیزه، فعالیت کلاسی
وضعیت: پذیرفته شده