رابطۀ بین شیوه‌های فرزندپروری، اضطراب امتحان با سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان دختر
کد مقاله : 1081-HMA
نویسندگان
عبدالامیر گاطع زاده1، سهیلا کریمی2، عبدالامیر گاطع زاده *1
1گروه روانشناسی، واحد سوسنگرد، دانشگاه آزاد اسلامی، سوسنگرد، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین شیوه‌های فرزندپروری و اضطراب امتحان با سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطة دورة دوم شهر باغملک بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری این پژوهش، همة دانش‌آموزان متوسطة دورة دوم شهر باغملک در سال تحصیلی 98-1397بود. نمونة آماری، 180 نفر از جامعة یاد شده بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات شامل شیوه‌های فرزندپروری بامریند، پرسشنامة اضطراب امتحان ساراسون و پرسشنامة سبک‌های یادگیری وارک بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌های همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک‌های فرزندپروری و اضطراب امتحان با سبک‌های یادگیری رابطۀ معنی‌دار دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که شیوه‌های فرزندپروری و اضطراب امتحان توانایی پیش‌بینی سبک‌های یادگیری را در دانش‌آموزان دارند که در این میان شیوة فرزندپروری سهل‌گیرانه قدرت تبیین کنندة بیشتری داشت.
کلیدواژه ها
شیوه‌های فرزندپروری، اضطراب امتحان، سبک‌های یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده