مروری بر برنامه درسی پنهان و اهمیت آن در تربیت دانش آموزان |
کد مقاله : 1077-HMA |
نویسندگان |
محمد ساکی *1، سارا تقی زاده2 1دانشجوی رشته زبان آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت رسول اکرم(ص) اهواز، خوزستان،ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا (س)، اهواز،ایران، خوزستان، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش در مورد برنامه ریزی درسی پنهان و اهمیت آن در تعلیم و تربیت می باشد. آن چه که برنامه ریزان درسی در نظام آموزش و پرورش برای رشد و تربیت معلمان طراحی و برنامه ریزی می کنند ، برنامه ی درسی رسمی است. برنامه های درسی هدف های آموزشی مدون و آشکار دارد. اما عوامل دیگری که جزء برنامه ی درسی نیست و از دید و مشاهده ی برنامه ریزان و دست اندر کاران نظام آموزشی پنهان است وجود دارد که بر فکر و عواطف و رفتار دانش آموزان اثر می کند و در اغلب موارد موثرتر از برنامه ی درسی رسمی عمل می کند. قوانین و مقررات مرکز آموزشی ، جو اجتماعی مدرسه و دانشگاه ، رابطه و تعامل معلم و دانش آموز از این عوامل هستند، و در این پژوهش از روش توصیفی - کتابخانه ای مفهوم برنامه ریزی پنهان و اهمیت آن در تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
برنامه ریزی درسی ، برنامه ریزی درسی پنهان، معلم؛ تعلیم و تربیت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |