مقایسه اجتناب تجربی، نارسایی شناختی و هیجانی در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی شهرستان گچساران
کد مقاله : 1073-HMA
نویسندگان
آیت کریمی باغملک *1، مهدی درودگر2
1استادیار. گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. ایران
2کارشناس ارشد روان شناس
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اجتناب تجربی، نارسایی شناختی و هیجانی در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی شهرستان گچساران است. روش این پژوهش از نوع علی – مقایسه‌ای و جامعه آماری آن را کلیه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی در شهرستان گچساران تشکیل دادند. در مجموع ۱۴۰ نفر که۷۰ نفر مادران کودکان عقب مانده ذهنی و ۷۰ نفر مادران کودکان عادی بودند، با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه پذیرش و عمل، مقیاس نارسایی شناختی و مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو استفاده گردید. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی از لحاظ اجتناب تجربی، نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی تفاوت معنی ‌داری وجود دارد(01/0≥P). و دیگر اینکه، ﻣﺎدران ﻛﻮدﻛﺎن ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪه ذﻫﻨﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔـﺮوه دﻳﮕـﺮ از ﺷﻴﻮه ﻫﺎی ﻣﻨﻔﻲ و ﻧﺎﻛﺎرآﻣﺪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻓﺸﺎر رواﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﺑﻴﺸﺘﺮی اﺳﺘﻔﺎده می ﻛﻨﻨـﺪ، اﻳـﻦ ﻣـﺎدران ﺑـﺎ ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﺑـﺮدن ﺷﻴﻮه ﻫﺎی ﻣﻨﻔﻲ و ﻧﺎﻛﺎرآﻣﺪ، ﻓﺸﺎر رواﻧﻲ را در ﺧﻮد اﻓﺰاﻳﺶ می دﻫﻨﺪ.
کلیدواژه ها
عقب ماندگی ذهنی، اجتناب تجربی، نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی
وضعیت: پذیرفته شده