تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی (وایبر، تلگرام) بر عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان |
کد مقاله : 1071-HMA |
نویسندگان |
زبیده دهقان *1، مهناز خیاط2 1کارشناس ارشد روانشناسی 2مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیراستفاده از شبکه های اجتماعی ( وایبر، تلگرام) برعملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان شهرستان نوشهر صورت پذیرفت. بدین منظور 234 نفر دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان نوشهر(117 نفر دختر و 117 نفر پسر) به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از جدول مورگان وکرجسی به عنوان نمونه پژوهش استفاده شد.پژوهش از نوع علی مقایسه ای بوده و داده ها با استفاده از سه پرسشنامه محقق ساخته تاثیر شبکه اجتماعی، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999)، انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش با میزان F لمبدای ویلکز با ارزش 91/32 در سطح یک درصد بیانگر تایید فرضیه ها می باشد. بدین معنا که شبکه های اجتماعی برعملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان تاثیرگذار می باشد و بر این اساس پیشنهاداتی به منظور کاهش پیامدهای موضوع ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
شبکه اجتماعی، عملکرد تحصیلی، انگیزه پیشرفت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |