تأثیر گذراندن پیش‌دبستانی و زبان بر مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی
کد مقاله : 1070-HMA
نویسندگان
محمدرضا انصاری نیکو *1، محمود افشون2، زهره جوکار3، سعیده راد3
1آموزش و پرورش
2رییس دانشگاه فرهنگیان بهبهان
3آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گذراندن پیش‌دبستانی و تک یا چندزبانه بودن بر مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان امیدیه بود است. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی شهرستان امیدیه در استان خوزستان در سال تحصیلی 98-97 تشکیل ‌دادند که تعداد 246 نفر از دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی دختر و پسر این منطقه از راه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از مقیاس مهارت‌های زندگی قیاسی استفاده شد، همچنین زبان مادری و گذراندن دوره پیش‌دبستانی ملاک تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به دو گروه تک زبانه و چند زبانه و با تجربه پیش‌دبستانی و بدون تجربه پیش‌دبستانی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که زبان تأثیر معناداری بر مهارت‌های زندگی دارد (0001/0). گذرداندن پیش‌دبستانی نیز تأثیر معناداری بر مهارت‌های زندگی دارد (0001/0). اما تعامل این دو متغیر تأثیر معناداری بر مهارت‌های زندگی ندارند. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که زبان و گذراندن پیش‌دبستانی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان ابتدایی هستند.
کلیدواژه ها
پیش‌دبستانی، زبان، مهارت‌های زندگی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی