تأثیر بازی درمانی بر رشد ارتباط اجتماعی در کودکان پیش دبستانی
کد مقاله : 1064-HMA
نویسندگان
منا گودرزی *، افسانه سیف، طاهره صادقی، رحمت اله خوارزمی رحیم آبادی
موسسه ویهان آموزش طلوع شمال- رشت- ایران
چکیده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی بازی درمانی گروهی بر رشد ارتباط اجتماعی کودکان پیش دبستانی شهر شیراز بود . به لحاظ ماهیت و اهداف ، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی شهر شیراز بود و از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و نمونه ها شامل 30 دانش آموز پسر و دختر در سنین 5 تا 6 ساله بود . در مرحله پیش آزمون ، آزمون رشد نیوشا بر روی 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه ) اجرا شد . سپس 12 جلسه آموزشی بازی درمانی گروهی برای گروه آزمایش اعمال شد و مجدداً پس آزمون اجرا شد . جهت سنجش داده های آماری از روش تحلیل کوواریانس چند متغییره (مانکوا )استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی درمانی گروهی باعث بهبود ارتباط اجتماعی در کودکان پیش دبستانی شده است .
کلیدواژه ها
بازی درمانی ، ارتباط اجتماعی ، پیش دبستانی .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی