بررسی تاثیر استفاده از روش وب پویه بر انگیزه پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان دخترپایه ششم ابتدایی شهرستان نایین در سال تحصیلی 1398-1397 |
کد مقاله : 1057-HMA (R1) |
نویسندگان |
منیره السادات امیری نایینی *1، مسعود کیمیاگری2 1آموزگار ابتدایی اداره آموزش پرورش شهرستان نایین 2گروه علوم پایه- پردیس شهید باهنر اصفهان- دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش وب پویه بر انگیزه پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان نایین در سال تحصیلی 98-1397 با روش شبهآزمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی به تعداد222 نفر ومعلمان پایه ششم ابتدایی که درسال تحصیلی 98-1397 در دبستانهای شهرستان نایین مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی از 6 دبستان دوره دوم ابتدایی، دو مدرسه و سپس از هر مدرسه دو کلاس انتخاب شدند و دانشآموزان یکی از کلاسها (30 نفر) به عنوان گروه اول آزمون برای آموزش وبپویه فردی و کلاس دیگر (30 نفر) برای به عنوان گروه آزمون دوم برای آموزش وبپویه گروهی در نظر گرفته شدند. همچنین، یک گروه شاهد (30 نفر) به صورت تصادفی تخصیص داده شدند. بنابراین، تعداد کل نمونه مورد بررسی برابر با 90 دانشآموز بود. پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی مکاینرنی به عنوان پیشآزمون و پسآزمون بین افراد هرسه گروه توزیع وپس از پاسخگویی دانشآموزان جمعآوری شد. دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss-23 در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل واریانس دو طرفه براى مقایسه نتایج گروههاى آزمایش و شاهد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادهاند که روش وب پویه نسبت به روش تدریس سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر بیشتری داشته است. و نیز روش تدریس وب پویه فردی در مقایسه با روش تدریس وب پویه گروهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر گذارتر بوده است. |
کلیدواژه ها |
کلید واژه ها: روش تدریس مبتنی بر وب، وب پویه، پیشرفت تحصیلی، آموزش علوم تجربی. |
وضعیت: پذیرفته شده |