تأثیر آموزش مهارتهای مثبتنگری به شیوه گروهی بر اضطراب امتحان دانشجویان |
کد مقاله : 1051-HMA |
نویسندگان |
عزت اله قدم پور *1، جهانگیر کلانتر2، لیلا حیدریانی2 1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان 2دانشجوی دکتری دانشگاه لرستان |
چکیده مقاله |
هدف :هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر اضطراب امتحان دانشجویان بود. روش:روش پژوهش حاضر به شیوه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمونبا گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب امتحان بود. که به منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفتکه ابتدا 329 شرکتکننده پرسشنامه اضطراب امتحان را تکمیل کردند، که از میان آنها 30 نفر مبتلا به اضطراب امتحان همراه بالا(یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه) انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب با انتساب تصادفی به دو گروه پانزده نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش آزمایش طی 8 جلسه 5/1 ساعته تحت آموزشمهارت-های مثبتاندیشی به شیوه گروهی قرار گرفتند. در نهایت اطلاعات جمعآوری شده از طریق پرسشنامه، به وسیله spss-21 و با استفاده از روش آماری کواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد تأثیرآموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر کاهش میزان اضطراب امتحان تأثیر معنیداری داشته است(001/0>P). نتیجهگیری: باتوجه به نتایج حاصله، آموزش مهارتهای مثبتاندیشی برای کاهش میزان اضطراب امتحان در مبتلایان به اضطراب امتحان توصیه میشود. |
کلیدواژه ها |
مهارتهای مثبتاندیشی، اضطراب امتحان، دانشجویان |
وضعیت: پذیرفته شده |