بررسی تاثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوه ی فعال بر مولفه های رشد عاطفی کودکان پایه اول دبستان شهرستان مسجدسلیمان
کد مقاله : 1047-HMA
نویسندگان
مریم قربانی *1، آیت کریمی باغملک2
1کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان، مسجد‌سلیمان، ایران.
2استادیار. گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوه ی فعال بر مولفه های رشد عاطفی کودکان بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پایه اول دبستان شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می دهند. نمونه آماری شامل 40 نفر دانش آموز از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع تجربی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش شامل محتوای جلسات آموزشی هوش اخلاقی (بوربا، 2005) و پرسشنامه ارزیابی رشد مهارت های عاطفی کودکان بیده ای (1391) بود. پس از گزینش تصادفی گروه ها، از گروه آزمایش (20نفر) و گروه کنترل (20نفر) پیش آزمون به عمل آمد. سپس بر روی گروه آزمایش آموزش مراحل هوش اخلاقی در ده جلسه دوساعته اجرا گردید. پس از پایان برنامه آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش هوش اخلاقی به شیوه فعال بر مولفه های رشد عاطفی موثر بوده است.
کلیدواژه ها
آموزش هوش اخلاقی به شیوه فعال، رشد عاطفی، کودکان.
وضعیت: پذیرفته شده