مقایسه مشکلات رفتاری هیجانی، کمرویی و پرخاشگری دانش اموزان تک والدی و دو والدی مقطع متوسطه دوم |
کد مقاله : 1043-HMA |
نویسندگان |
بهنام مکوندی1، محمد رضا عسکری *2، پروانه خزاعلی3 1استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران 2دانشجوی دکتری گروه روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران 3کارشناسی ارشد گروه روان شناسی عمومی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران. |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر تعیین مقایسه مشکلات رفتاری هیجانی، کمرویی و پرخاشگری دانش اموزان تک والدی و دو والدی مقطع متوسطه دوم شهر بندر امام خمینی بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانش اموزان پسر تک والدی و دو والدی مقطع متوسطه دوم شهر بندر امام خمینی در سال تحصیلی 95-94 بودند که تعداد آنها حدود1400نفر هستند. نمونه آماری هم با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای و از طریق جدول مورگان تعداد 300 دانش آموز پسر تک والدی و دو والدی مقطع متوسطه دوم انتخاب گردید. روش انتخابی این نوع پژوهش علی_مقایسه ای از نوع پس رویدادی است و سپس از طریق پرسشنامه های مقیاس ارزیابی مشکلات رفتاری، کمرویی و پرخاشگری مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد با توجه به میانگین های دو گروه، دانش اموزان تک والدی نسبت به دانش اموزان دو والدی از مشکلات رفتاری هیجانی بیشتری برخوردارند. با توجه به میانگین های دو گروه، دانش اموزان تک والدی و دو والدی از لحاظ کمرویی در شرایط تقرایبا یکسانی برخوردارند. با توجه به میانگین های دو گروه، دانش اموزان تک والدی نسبت به دانش اموزان دو والدی از پرخاشگری بیشتری برخوردارند. |
کلیدواژه ها |
مشکلات رفتاری هیجانی، کمرویی، پرخاشگری، تک والدی، دو والدی |
وضعیت: پذیرفته شده |