اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسئله، تفکر خلاق و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان مسجدسلیمان |
کد مقاله : 1042-HMA |
نویسندگان |
حدیث مرتضائی راد *1، آیت اله کریمی باغملک2 1استاد، علوم تربیتی، داور 2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایرانیان. |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش هوش موفق بر حل مسئله، تفکر خلاق و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان مسجدسلیمان انجام گرفت. نمونه آماری مورد مطالعه، شامل 50 نفر دانش آموزان (25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه گواه) بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه حل مسئله (PSI)، پرسشنامة ارزیابی مهارت تفکر خلاق ولچ و مکداول (2002) میباشد. روش پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای (هر هفته یک جلسه) برنامه آموزشی هوش موفق استرنبرگ دریافت نمودند. نتایج آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش هوش موفق باعث بهبود حل مسأله و کاهش تفکر خلاق در درس علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان مسجدسلیمان میشود. همچنین آموزش هوش موفق بر عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش تاثیر معناداری نداشته است. سطح معنی داری قابل قبول در این پژوهش 5/0 α= میباشد. |
کلیدواژه ها |
هوش موفق، حل مسئله، تفکر خلاق، عملکرد تحصیلی. |
وضعیت: پذیرفته شده |