تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس دانش آموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان
کد مقاله : 1041-HMA
نویسندگان
طیبه هاشم پور *1، آیت اله کریمی باغملک2
1کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان، مسجد‌سلیمان، ایران.
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایرانیان.
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس دانش آموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان بود. جامعه آماری آن شامل دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می دهند نمونه آماری شامل 40 نفر دانش آموز از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع تجربی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش شامل محتوای جلسات آموزشی هوش معنوی (بوربا، 2005) و پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر(1990) بود. پس از گزینش تصادفی گروه ها، از گروه آزمایش (20نفر) و گروه کنترل (20نفر) پیش آزمون به عمل آمد. سپس بر روی گروه آزمایش آموزش مراحل هوش معنوی در ده جلسه دوساعته اجرا گردید. پس از پایان برنامه آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی بر استرس دانش آموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان موثر بوده است.
کلیدواژه ها
آموزش هوش معنوی، استرس، دانش آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده