نقش قصههای حیوانات در یادگیری کودکان با نگاهی به فارسی خوانداری پایه چهارم ابتدایی |
کد مقاله : 1035-HMA |
نویسندگان |
شیدا اچرش * کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه زهرا رشته آموزش ابتدایی
کارشناسی ارشد شهید چمران اهواز رشته برنامه ریزی درسی |
چکیده مقاله |
کودکان دوره دبستان در مرحله عملیات عینی قرار دارند و در تفکر انتزاعی مشکل دارند. بنابراین مفاهیم آموزشی، اخلاقی و اجتماعی اگر به شیوه ملموس، عینی و به ویژه غیرمستقیم در قالب داستان برای کودکان بیان شوند، بسیار تأثیرگذار میباشند. شخصیتهای حیوانی در داستان حیوانات در جذب کودکان و انتقال مفاهیم اخلاقی و تعلیمی بسیار تأثیرگذار بوده و تازگی و توانایی خاصی به اثر میبخشد. به همین دلیل باعث شده قصههای حیوانات یا فابل برای تهیهی کتابهای آموزشی کودکان و نوجوانان کاربرد داشته باشند و در کتابهای درسی ابتدایی راه بیایند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش و جایگاه فابل کتاب فارسی خوانداری، با توجه به ویژگیهای سنی و رشدی دانشآموزان میباشد. این مقاله، از نوع تحلیل محتوای کیفی است و جامعه آماری آن کتاب فارسی خوانداری پایه چهارم ابتدایی و نمونه آن کل فابلهای کتاب فارسی خوانداری پایه چهارم میباشد. پایایی تحقیق به روش بازبینی توسط همتایان صورت گرفته و پس از مقایسه نظرات، درصد توافق 8/0 بهدست آمد. نتیجه حاصل از بررسی داستانهای حیوانات کتاب فارسی چهارم ابتدایی نشان داد که این داستانها تقریباً با ویژگیهای رشدی و سنی دانشآموزان این پایه تطابق داشته اما میزان کاربرد آنها، نسبت به میزان تاثیرگذاری آنها در آموزش کم میباشد. |
کلیدواژه ها |
قصههای حیوانات، کودکان، کتاب فارسی خوانداری پایه چهارم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده |