نقش قصه‏های حیوانات در یادگیری کودکان با نگاهی به فارسی خوانداری پایه چهارم ابتدایی
کد مقاله : 1035-HMA
نویسندگان
شیدا اچرش *
کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه زهرا رشته آموزش ابتدایی کارشناسی ارشد شهید چمران اهواز رشته برنامه ریزی درسی
چکیده مقاله
کودکان دوره دبستان در مرحله عملیات عینی قرار دارند و در تفکر انتزاعی مشکل دارند. بنابراین مفاهیم آموزشی، اخلاقی و اجتماعی اگر به شیوه ملموس، عینی و به ویژه غیرمستقیم در قالب داستان برای کودکان بیان شوند، بسیار تأثیرگذار می‏باشند. شخصیت‏های حیوانی در داستان حیوانات در جذب کودکان و انتقال مفاهیم اخلاقی و تعلیمی بسیار تأثیرگذار بوده و تازگی و توانایی خاصی به اثر می‏بخشد. به همین دلیل باعث شده قصه‏های حیوانات یا فابل‏ برای تهیه‏ی کتاب‏های آموزشی کودکان و نوجوانان کاربرد داشته باشند و در کتاب‏های درسی ابتدایی راه بیایند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش و جایگاه فابل کتاب‏ فارسی خوانداری، با توجه به ویژگی‏های سنی و رشدی دانش‏آموزان می‏باشد. این مقاله، از نوع تحلیل محتوای‏ کیفی است و جامعه آماری آن کتاب فارسی خوانداری پایه چهارم ابتدایی و نمونه‏ آن کل فابل‏های کتاب فارسی خوانداری پایه چهارم می‏باشد. پایایی تحقیق به روش بازبینی توسط همتایان صورت گرفته و پس از مقایسه نظرات، درصد توافق 8/0‏ به‏دست آمد. نتیجه حاصل از بررسی داستان‏های حیوانات کتاب فارسی چهارم ابتدایی نشان داد که این داستا‏ن‏ها تقریباً با ویژگی‏های رشدی و سنی دانش‏آموزان این پایه تطابق داشته اما میزان کاربرد آن‏ها، نسبت به میزان تاثیرگذاری آن‏ها در آموزش کم می‏باشد.
کلیدواژه ها
قصه‏های حیوانات، کودکان، کتاب فارسی خوانداری پایه چهارم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده