تبیین اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای خودکارآمدی و خوش‌بینی تحصیلی
کد مقاله : 1034-HMA
نویسندگان
عزت اله قدم پور *1، لیلا حیدریانی2، جهانگیر کلانتر2
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان
2دانشجوی دکتری دانشگاه لرستان
چکیده مقاله
اهداف: اهمال‌کاری یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تبیین اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای خودکارآمدی و خوش‌بینی تحصیلی بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 بود و نمونه‌ای به حجم 200 نفر به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه‌های باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران )1982)، خوش‌بینی شییر و همکاران (1994) و اهمال-کاری تحصیلی بیات مقدس(1382) بود. به منظورتجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، علاوه بر آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار و همبستگی پیرسون) از روش آمار استنباطی( تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مستقل) نیز استفاده شد. نرم‌افزار مورد استفاده نیز SPSS نسخه 21 می‌باشد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد باورهای خودکارآمدی و خوش‌بینی با اهمال کاری تحصیلی همبستگی منفی و معنا‌داری داشتند(001/0P<) و نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه‌ به روش گام به گام نشان داد که متغیر‌های باورهای خودکارآمدی و خوش‌بینی با هم 6/34 درصد از واریانس اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی نمودند. همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیرهای باورهای خودکارآمدی، خوش‌بینی و اهمال‌کاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت نقش باورهای خودکارآمدی و خوش‌بینی در پیش‌بینی اهمال-کاری تحصیلی دانشجویان، لذا برنامه‌های دانشگاه‌ها باید به‌گونه‌ای سازماندهی شوند که از طریق تقویت باورهای خودکارآمدی و خوش‌بینی در دانشجویان، میزان اهمال‌کاری تحصیلی را در آن‌ها کاهش دهند.
کلیدواژه ها
باورهای خودکارآمدی؛ خوش‌بینی؛ اهمال‌کاری تحصیلی؛ دانشجویان
وضعیت: پذیرفته شده