تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی |
کد مقاله : 1034-HMA |
نویسندگان |
عزت اله قدم پور *1، لیلا حیدریانی2، جهانگیر کلانتر2 1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان 2دانشجوی دکتری دانشگاه لرستان |
چکیده مقاله |
اهداف: اهمالکاری یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی بود. روشها: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 بود و نمونهای به حجم 200 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران )1982)، خوشبینی شییر و همکاران (1994) و اهمال-کاری تحصیلی بیات مقدس(1382) بود. به منظورتجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، علاوه بر آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار و همبستگی پیرسون) از روش آمار استنباطی( تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مستقل) نیز استفاده شد. نرمافزار مورد استفاده نیز SPSS نسخه 21 میباشد. یافتهها: نتایج نشان داد باورهای خودکارآمدی و خوشبینی با اهمال کاری تحصیلی همبستگی منفی و معناداری داشتند(001/0P<) و نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای باورهای خودکارآمدی و خوشبینی با هم 6/34 درصد از واریانس اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی نمودند. همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیرهای باورهای خودکارآمدی، خوشبینی و اهمالکاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت نقش باورهای خودکارآمدی و خوشبینی در پیشبینی اهمال-کاری تحصیلی دانشجویان، لذا برنامههای دانشگاهها باید بهگونهای سازماندهی شوند که از طریق تقویت باورهای خودکارآمدی و خوشبینی در دانشجویان، میزان اهمالکاری تحصیلی را در آنها کاهش دهند. |
کلیدواژه ها |
باورهای خودکارآمدی؛ خوشبینی؛ اهمالکاری تحصیلی؛ دانشجویان |
وضعیت: پذیرفته شده |