تأثیر گذراندن پیشدبستانی و زبان بر تفکر خلاق دانشآموزان ابتدایی شهرستان امیدیه |
کد مقاله : 1033-HMA |
نویسندگان |
محمدرضا انصاری نیکو *، مریم راخداپور، محمدرضا تابان، سمیه شریفی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گذراندن پیشدبستانی و تک یا چند زبانه بودن بر تفکر خلاق دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر ابتدایی شهرستان امیدیه در استان خوزستان در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند که تعداد 246 نفر از دانشآموزان پایه اول ابتدایی دختر و پسر این منطقه از راه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس مهارتهای زندگی قیاسی استفاده شد، همچنین زبان مادری و گذراندن دوره پیشدبستانی ملاک تقسیمبندی دانشآموزان به دو گروه تک زبانه و چند زبانه و با تجربه پیشدبستانی و بدون تجربه پیشدبستانی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل واریانس دوراهه استفاده شد. یافتهها نشان داد که زبان تأثیر معناداری بر تفکر خلاق دارد (0001/0). گذراندن پیشدبستانی نیز تأثیر معناداری بر تفکر خلاق دارد (0001/0)؛ اما تعامل این دو متغیر تأثیر معناداری بر تفکر خلاق ندارند. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که زبان و گذراندن پیشدبستانی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی تفکر خلاق دانشآموزان ابتدایی هستند. |
کلیدواژه ها |
پیشدبستانی، زبان، تفکر خلاق |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |