تربیت و روش های نوین یاددهی و یادگیری |
کد مقاله : 1028-HMA |
نویسندگان |
سیما ناظرزاده * معاون آموزشی / دبیرستان متوسطه دوم |
چکیده مقاله |
روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی ؛ بخش مهمی از محتوا و مباحث خود را به شناخت ؛ فراشناخت و راهبردهای شناختی و فراشناختی اختصاص داده اند. شناخت به فرآیند های درونی ذهنی مانند باورها؛ ادراکات و افکار اشاره می کند که ما انسانها از طریق آنها جهان پیرامون خود را می شناسیم و از آن گاه می شویم . فراشناخت به دانش و آگاهی ما از نظام شناختی خودمان ؛ یعنی نحوه ی دانستن چگونه دانستن گفته می شود. راهبرد های شناختی و فراشناختی به آن دسته از فعالیت ها و مهارت های عملی و ذهنی گفته می شود که از طریق آنها به یاد گیری و تفکر می پردازیم ؛ فعالیتهای یادگیری و اندیشیدن خود را نظم می دهیم و هدایت می کنیم و از راه وارسی؛ نقشه ریزی؛ آزمودن؛ باز نگری و تجدیدنظر به رفع کم و کسرهای آنها می پردازیم. مهارت های فراشناختی به تدریج در افراد ایجاد می شود؛ اما صرفا" با افزایش سن یا به طور خود به خودی عاید فرد نمی گردد . برای ایجاد این مهارتها تجربه ی یادگیری و آموزش ضروری است. متخصصان روانشناسی تربیتی برای آموزش مهارتهای فراشناختی به دانش آموزان ؛ روشهای گوناگونی پیشنهاد کرده اند که یکی از تازه ترین آنها؛ روش آموزش متقابل است که در این مقاله معرفی می شود. |
کلیدواژه ها |
حمایت حرفه ای، شناخت، فراشناخت، آموزش متقابل، بهسازی سازمانی، مدیریت کلاسی |
وضعیت: پذیرفته شده |