بررسی روش های ارتقاء آموزش های محیط زیست از دیدگاه دانش آموزان |
کد مقاله : 1027-HMA |
نویسندگان |
ندا حمیدی1، سینا عطارروشن *2 1کارشناس ارشد علوم محیط زیست، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. 2استادیار گروه محیط زیست، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. |
چکیده مقاله |
بقای نوع بشر و ارتقاء سطح زندگی او، ایجاب میکند که انسان از رابطه صحیح با محیط زیست آگاه شده و دیدگاههایی را برای حفاظت و بهبود کیفیت آن پرورش دهد. تجربه موفق کشورهای پیشگام در مسائل زیست محیطی نشان میدهد که برای حفاظت از محیط زیست قبل از هر چیز باید گروههای انسانی را آموزش داد. آموزش محیط زیست میتواند سبب تقویت فرهنگ زیست محیطی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار گردد. هدف از آموزش محیط زیست، پرورش افرادی فعال و آگاه نسبت به مسائل محیط زیست و ایجاد حس مسئولیت در آنها جهت حفاظت و حمایت از آن است، بدیهی است که یکی از راههای تحقق این امر، افزایش نقش دانش آموزان در حفاظت از محیط زیست میباشد. لذا این مطالعه درصدد بررسی راهکارهای افزایش نقش دانشآموزان در حفظ محیط زیست، برآمده است. بدین منظور340 نفر از دانشآموزان پسر و دختر پایه دهم و یازدهم شهر اهواز در سال تحصیلی 96-97 از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی جهت تعیین مهمترین راهکارهای نظام آموزشی (از سه منظر: کتب درسی، معلمان، فعالیتهای پرورشی) در افزایش نقش خود جهت حفظ محیط زیست، انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده است. نتایج نشان داده است که از نظر دانش آموزان مهمترین راهکارهای افزایش نقش آنان در نظام آموزش و پرورش مربوط به فعالیتهای پرورشی است. دانش آموزان معتقدند که ایجاد فضای سبز مدارس به کمک آنان و گردش علمی و بازدید از مناطق آلوده مهمترین راهکارهای افزایش نقش دانش آموزان در حفظ محیط زیست میباشد. همچنین از نظر آنان افزایش آگاهی معلمان در زمینه مسائل زیست محیطی با هدف انتقال به دانش آموزان و تلاش معلمان برای افزایش انگیزه دانشآموزان به حفظ محیط زیست و تشویق معلمان فعال در زمینه موضوعات زیست محیطی از دیگر عوامل مهم در افزایش نقش آنان جهت حفظ محیط زیست است. |
کلیدواژه ها |
آموزش محیط زیست، نقش دانش آموزان، راهکارهای نظام آموزشی. |
وضعیت: پذیرفته شده |