| استلزامات برساختگرایی اجتماعی برای برنامه درسی سالهای اولیه کودکی در ایران | 
| کد مقاله : 1024-HMA | 
| نویسندگان | 
| رضا  شیخه * مدرس دانشگاع | 
| چکیده مقاله | 
| هدف این پژوهش ارائه دلالتهای برساختگرایی اجتماعی برای برنامهدرسی سالهای اولیه کودکی در ایران است. روش پژوهش توصیفی-استنتاجی است. برساختگرایی اجتماعی دیدگاهی است که دوران کودکی را برساختهای اجتماعی-فرهنگی میداند و نه امری طبیعی. در این رویکرد، دوران کودکی دورانی فینفسه ارزشمند است و کودکان عاملانی اجتماعی و صاحبنظر به شمار میروند. برخی از استلزامات این رویکرد برای برنامهدرسی سالهای اولیه کودکی به این ترتیب است: موضوعات درسی برای کودکان معنادار خواهند بود و با مشارکت کودکان تصمیمگیری میشوند. محتوا وابسته به زمینه و بافت است، متنوع است و شیوههای گوناگونی برای دانستن، دیدن و بودن درجهان عرضه میکند. زمان با همکاری کودکان تنظیم میشود. مربی به دیدگاههای کودکان احترام میگذارد و بر یادگیری مشارکتی تمرکز میکند. محیط با همکاری کودکان تنظیم و به نحوی صحنه آرایی میشود که فرصتهای متنوعی را برای رشد و کاوش کودکان فراهم آورد. | 
| کلیدواژه ها | 
| برساختگرایی اجتماعی دوران کودکی، برنامهدرسی سالهای اولیه کودکی، روش توصیفی - استنتاجی | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |