بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با تعلق سازمانی معلمان
کد مقاله : 1023-HMA
نویسندگان
شقایق خدامی *
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار
چکیده مقاله
رسالت مهم سازمان آموزش‌وپرورش ایجاد تعلق خاطر است در نزد معلمان چرا که زیربنای اصلی شخصیت‌ها و دیدگاه‌های افراد را به وجود می‌آورد. از آنجایی‌که فرصت نهایی برای هرگونه تغییر و اصلاحی در آموزش‌ وپرورش در دست، مغز و قلب کسانی است که در مدرسه کار می‌کنند و در این میان معلمان مهم‌ترین عامل تغییر و نوآوری در آموزش‌وپرورش هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با تعلق سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان گرمسار است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. برای اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه‌های پرسشنامه رهبری خدمتگزار پترسون (2000)، پرسشنامه تعلق خاطر کاری شفلی و همکاران (2003) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار در سال 1398 بود . نمونه آماری معلمان به دلیل کمبود نمونه بر حسب روش نمونه گیری سرشماری یعنی کل جامعه آماری نمونه آماری 110 نفری منظور گردید. نتایج حاکی از این است که بین رهبری خدمتگزار با تعلق سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان گرمسار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.همچنین وضعیت رهبری خدمتگزار و تعلق سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان گرمسار در سطح مطلوبی قرار دارد. در نهایت تعلق سازمانی قابلیت پیش بینی رهبری خدمتگزار را در معلمان ابتدایی شهرستان گرمسار دارد.
کلیدواژه ها
رهبری خدمتگزار، تعلق سازمانی، معلمان
وضعیت: پذیرفته شده