مقایسه هوش‌های چندگانه در بین دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه و عادی شهرستان سنندج در سال تحصیلی 98-97
کد مقاله : 1009-HMA
نویسندگان
زانکو شیخی1، سیف الله رحمانی *2، شیرزاد علیپور1
1کارشناس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سنندج
2استاد دانشگاه فرهنگیان سنندج
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش مقایسه هوش‌های چندگانه در بین دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه و عادی شهرستان سنندج در سال تحصیلی 98-97 بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پایه دوازدهم شهرستان سنندج بوده است که در بین آن‌ها 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه هوش‌های چندگانه گاردنر برای جمع‌آوری داده‌ها انتخاب شد. داده‌ها با استفاده از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که بین دانش‌آموزان مدارس مختلف از لحاظ هوش‌های چندگانه تفاوت معنی‌داری وجود دارد. میانگین نمرات هوش‌های فضایی، جنبشی، بین‌فردی و طبیعت‌ شناسانه در دانش‌آموزان مدارس عادی بالاتر از دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه می‌باشند.
کلیدواژه ها
هوش‌های چندگانه، فضایی، جنبشی، بین‌فردی، طبیعت شناسانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر