اثربخشی رفتاردرمانی شناختی براسترس تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تنکابن
کد مقاله : 1008-HMA
نویسندگان
پریسا کسرایی *
معلم( فرهنگی)
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی رفتاردرمانی شناختی برکاهش استرس تحصیلی دانش آموزان دختر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم پایه اول در 6 مدرسه دولتی شهر تنکابن می باشد (300 نفر) که از میان آنها 150 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای از میان 3 مدرسه انتخاب شد. سپس پرسشنامه استرس تحصیلی(سینها و همکاران) بر روی آنها اجرا شد. از میان آنها، 85 دانش آموزن دارای استرس بالا با توجه به نقطه برش مقیاس استرس تحصیلی(‌نمرات بالای میانگین 15) بودند و 40 نفر بطور تصادفی انتخاب و به همین روش در دو گروه آزمایشی وکنترل (20 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه (60 دقیقه ای) تحت آموزش درمان شناختی رفتاری قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. بعد از اتمام مداخله، پس آزمون بر کلیه دانش آموزان در دو گروه اجرا شد. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که اثربخشی درمان شناختی رفتاری برکاهش استرس تحصیلی معنی دار بوده است.
کلیدواژه ها
درمان شناختی رفتاری، استرس تحصیلی، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر