بررسی تأثیر منابع خانواده بر افزایش مشارکت اولیاء در برنامه های مدارس مورد مطالعه: اعضای انجمن اولیاء و مربیان مدارس استان اصفهان
کد مقاله : 1007-HMA
نویسندگان
تقی آقاحسینی *1، حسین زارع2، مسعود کیمیاگری3
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
2سازمان آموزش و پرورش اصفهان
3گروه علوم پایه- پردیس شهید باهنر اصفهان- دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
در این پژوهش برای بررسی تأثیر منابع خانواده ( ارتباط با معلمان، تقویت یادگیری در منزل، همکاری داوطلبانه، اقدام به عنوان رابط والدین، و خدمت به عنوان عضو انجمن) بر افزایش مشارکت اولیاء در برنامه های مدارس از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمام اعضای انجمن اولیاء و مربیان مدارس استان اصفهان در سال تحصیلی 91-90 بوده که از میان آنها یک نمونه 415 نفری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شده است. برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 35 سؤالی در قالب مقیاس 10 درجه ای بکار برده شده است. جهت آزمون سؤال های پژوهش از آزمون های آماری پارامتریک از جمله t تک نمونه ای، t برای دو نمونه مستقل، f برای چند نمونه مستقل، و آزمون تبعی LSD استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که میانگین نمرات منابع خانواده و کلیه عوامل آن بالاتر از حد متوسط بر افزایش مشارکت اولیاء و مربیان مؤثر بوده است. در بررسی تفاوت بین نظرات نمونه آماری در مورد تأثیر منابع خانواده بر افزایش مشارکت اولیاء و مربیان در امور مدرسه با توجه به متغیر های دموگرافیک نیز، t مشاهده شده نشان می دهد بین میانگین نمرات مردان و زنان تفاوت معنی دار وجود دارد و میانگین نمرات زنان بیشتر از مردان است. تفاوت بین میانگین ها بر اساس مدرک تحصیلی و مسئولیت سازمانی پاسخ گویان معنی دارنبود، ولی در خصوص دوره های تحصیلی و منطقه محل خدمت تفاوت بین میانگین ها معنی دار بود. آزمون تبعی LSD نشان می دهد که میانگین نمرات منابع خانواده در بین اعضای انجمن اولیاء و مربیان مقطع ابتدایی از مقطع متوسطه بیشتر است و میانگین نمرات منابع خانواده اعضای انجمن اولیاء و مربیان منطقه مرکزی بیشتر از میانگین نمرات منابع خانواده اعضای انجمن اولیاء و مربیان منطقه جنوبی است.
کلیدواژه ها
انجمن اولیاء و مربیان، منابع خانواده، ارتباط با معلمان، تقویت یادگیری در منزل، همکاری داوطلبانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی