اثربخشی رفتاردرمانی شناختی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تنکابن
کد مقاله : 1005-HMA
نویسندگان
پریسا کسرایی *
معلم( فرهنگی)
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی رفتاردرمانی شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم پایه اول در 6 مدرسه دولتی شهر تنکابن بود (300 نفر) که از میان آنها، 150 دانش آموز بر اساس آمار به دست آمده از آموزش و پرورش دارای معدل پایین سپس پرسشنامه استرس تحصیلی(سینها و همکاران) بر روی آنها اجرا شد. از میان آنها، 85 دانش آموزن دارای استرس بالا با توجه به نقطه برش مقیاس استرس تحصیلی(‌نمرات بالای میانگین 15) بودند و 40 نفر بطور تصادفی انتخاب و به همین روش در دو گروه آزمایشی وکنترل (20 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه (60 دقیقه ای) تحت آموزش درمان شناختی رفتاری قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. بعد از اتمام مداخله، پس آزمون بر کلیه دانش آموزان در دو گروه اجرا شد. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بهبود عملکرد تحصیلی معنی دار بوده است.
کلیدواژه ها
درمان شناختی رفتاری، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده